söndag 18 januari 2015

Vilka är Dina tankefällor

TANKEFÄLLOR
När du hamnar i tankar som inte hjälper dig utan skapar problem, tankar som ofta inte är sanna men som upplevs som sanning. Kan Du hitta någon du känner igen? 

1. KATASTROFIERING (FÖRSTORING).
Du övervärderar hur farligt det egentligen vore om någon fruktad händelse inträffade. Exempel: ”Jag vägrar att åka linbanan, det är ju livsfarligt”.


2. FÖRMINSKNING.
Du nedvärderar dina egna resurser att hantera en viss situation. Exempel: ”Jag kommer aldrig att klara av att hålla det där föredraget.”


3. ÖVERVÄRDERING AV SANNOLIKHETER (KRISTALLKULA).
Du övervärderar sannolikheten att en fruktad händelse kommer att inträffa. Du förutsäger att saker och ting kommer att sluta illa, och du känner dig övertygad om att din förutsägelse redan är sann. Ex. ”Jag kommer att bli så upprörd att jag inte kommer att kunna fungera överhuvudtaget.”


4. ALLT-ELLER-INGET TÄNKANDE.
Du ser allt i svart och vitt. Exempel: ”Om jag inte lyckas helt och hållet, så har jag misslyckats.”


5. NEDVÄRDERING AV DET POSITIVA.
Du förkastar positiva erfarenheter genom att insistera att de inte räknas av en eller annan orsak. På det sättet kan du vidmakthålla negativa
trossatser som egentligen blir motsagda i din vardagstillvaro. Exempel: ”Jag utförde det där projektet bra, men det innebär inte att jag är kompetent; jag hade tur.”
6. ÖVERGENERALISERING.
Ett misslyckande generaliseras till att gälla alla liknande, och ibland helt olika, situationer. Du ser en enda negativ händelse som ett oändligt mönster. Exempel:
”Jag har inte vad som behövs för att kunna skaffa vänner (för att det inte gick bra på mötet).”
”Jag klarar ju inte ens av att sköta telefonpassningen på jobbet, så det är ingen idé att välja in mig i festkommitén.”
7. KÄNSLOMÄSSIGT RESONERANDE
Du antar att dina negativa känslor nödvändigtvis avspeglar hur saker verkligen förhåller sig. ”Jag vet att jag gör många bra saker på arbetet men det känns ändå som om jag är värdelös och misslyckad.”


8. TANKELÄSNING
Du antar godtyckligt att någon reagerar negativt på dig utan att bry dig om att ta reda på om det är så. Exempel: ”Han tror att jag inte vet någonting om hans projekt”.

9. PERSONALISERING.
Du tror att andra beter sig negativt p g a dig. Exempel: ”Hantverkaren
var otrevlig mot mig för att jag gjorde något fel.” Du tar på dig skulden för något på ett orimligt sätt. Exempel: ”Det är mitt fel att han inte lyckas på arbetet, jag borde vara mer kärleksfull och självuppoffrande.”


10. GODTYCKLIGA SLUTSATSER.
Du har tankar att något eller någon förhåller sig på ett visst sätt utan adekvat faktaunderlag.


11. MENTALT FILTER.
Du uppmärksammar sånt i en situation som bekräftar tidigare existerande uppfattningar och ”filtrerar” bort sånt som talar emot existerande uppfattningar.

Exempel: ”För att jag fick en anmärkning på mitt utvecklingssamtal betyder det att jag gör ett uselt arbete (trots att samtalet även innehöll många positiva omdömen)
12. BORDE-SKULLE-MÅSTE-PÅSTÅENDEN.
Du har en precis idé hur du (och andra) skall bete dig och du övervärderar hur illa det vore om dessa inte uppnåddes. Exempel: Det är hemskt att jag gjorde fel. Jag måste skärpa mig och borde alltid försöka göra mitt bästa.”


13. TUNNELSEENDE.
Du ser enbart de negativa aspekterna av en situation. Exempel: ”Min
sons lärare kan inte göra någonting rätt. Han är kritisk och okänslig och urusel på att förmedla kunskaper.”


Thomas Jernhag, 1999. Efter bl a J. Beck (1994) och Burns (1980

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar